-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35276 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

شفاعت پيامبران در قيامت و بشارت به آن، به چه منظوري است؟
هدف از شفاعت و مغفرت خواستن آن است كه روح اميدواري در انسان بدمد، نه اين كه انسان مغرور و متجّري شود. فرق بين رجا و غرور، همان فرق بين حق و باطل است. انبيا فرمودند: ما به اذن خدا شفاعت و طلب مغفرت ميكنيم، ولي خداوند هركسي راكه خود بخواهد، ميبخشد. پيامبران در حد «موجبه جزئبه» به انسانها وعده طلب مغفرت دادند، نه اين كه درباره كليه گناهان و همه گناهكاران به نحو «موجبه كليّه» طلب مغفرت كنند، و يا طلب مغفرت آنان در تأثير مستقل باشد. پس انبيا فقط زمينه احياي روح اميد را فراهم كردند، نه اين كه انسان را متجّري و هتّاك حريم الهي كنند.

شفاعت و مغفرت انبيا، براي آن است كه انسانها نگويند: ما كه بر اثر گناه بايد در جهنم بسوزيم، چرا برگرديم؟ خداوند ميخواهد به آنها بگويد: اگر برگردند، نقص آنان جبران ميشود و قابل بخشش هستند، ولي اگر برنگردند، ممكن است بر اثر اصرار بر گناهان، زمينه شرك در آنان فراهم شود و ديگر هيچ راهي براي درمان بيماري آنان نباشد: (ثُمَ كان عاقِبَة الََّذِين اَساؤا السُواي اَنْ كَذَّبُوا) روم/10

ممكن است انسان ابتدا مبتلا به مكروهات بشود و كم كم آلوده به گناهان صغيره و بعد، گناهان كبيره گردد و در نهايت دين الهي را از اصل انكار كند. پس بايد اميدي براي بازگشت به سوي خداوند باشد تا به صرف ارتكاب پارهاي از گناهان زمينه يأس فراهم نشود. ملائكه و پيامبران با شفاعت و مغفرت خواستن از خداوند، اين اميد را در دل گناهكاران زنده نگه ميدارند. قرآن، كتابهاي آسماني، انبياي الهي و فرشتگان، همه، هم دافع عقابند و هم رافع عذاب. خداوند درباره دفع عقاب با قرآن ميفرمايد: (كِتابٌ اَنْزَلناه ِالَيكَ لِتُخْرِج النّاسَ مِنَ الظُّلماتِ اِلي النُّور) ابراهيم/1 ، (يَهديِ بِه اللهُ مَن اتَّبعَ ضوانه سُبَل السَّلام) مائده/16.

قرآن توان رفع عقاب را نيز به صورت شفاعت دارد: «َواعْلَموا أنّه شافِع مُشفّع وَقائل مُصدَّق وَ أنَّهُ مَن شَفَع لَه القرآنُ يَومَ القيامة شُفّع» (نهجالبلاغه/خطبه 176.)

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 6 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.